Recordando los derechos de autor soviéticos

Derechos de autor en la URSS, entrada de Wikipedia:

Because the new Communist regime considered it an important educative function to widely disseminate classic Russian works in inexpensive editions to the masses, a decree of December 29, 1917 (Gregorian date) enabled the People’s Commissariat for Education to nationalize works of deceased authors, including composers. Based on this decree, the works of 58 deceased authors were nationalized on February 14, 1918. Among others, this decree nationalized the works of Chekhov, Chernyshevsky, Dostoyevsky, Gogol, Herzen, Lermontov, Pushkin, Tolstoy, and Turgenev. The government established a state monopoly on the publication of these authors’ works for a period of five years, which was later extended by again five years. A second nationalization decree of November 26, 1918 extended the powers of the People’s Commissariat for Education to nationalize also works of living authors. The decree granted the commissariat a perpetual monopoly to the publication rights of such nationalized works; living authors were to receive royalties based on the standard remuneration schedules established by the government, while the royalties on works by deceased authors went to the state. Based upon this second decree, a number of nationalizations occurred in the following years. On August 16, 1919, the works of the seventeen composers Arensky, Borodin, Tchaikovsky, Balakirev, Cui, Kalinnikov, Laroche, Lyadov, Mussorgsky, Rimsky-Korsakov, Rubinstein, Sakketi, Scriabin, Serov, Smolensky, Stasov, and Taneyev were nationalized. On January 18, 1923, the works of Mikhail Bakunin and 46 further authors were nationalized. A third decree on May 14, 1925 nationalized the works of Georgi Plekhanov and also the Russian translations of the works of Upton Sinclair, and finally, on June 28, 1927, the Marx-Engels Institute was granted a publication monopoly on the works of Karl Marx and Friedrich Engels.

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Acerca de David García Aristegui

David García Aristegui nació en 1974 y es Licenciado en Ciencias Químicas (Bioquímica) por la Universidad Complutense de Madrid. Publicó el libro ¿Por qué Marx no habló de copyright? (Enclave de Libros) en 2014, y desde entonces desgrana sus pensamientos a través de sus ya habituales artículos críticos en varios medios de comunicación. Destaca entre sus textos el capítulo sobre SGAE en CT o la Cultura de la Transición (DeBolsillo, 2012) o el prólogo para Criminales del copyright (Hoja de Lata, 2014). Fue el creador de uno de los pocos programas dedicados en exclusiva a la propiedad intelectual, Comunes. Actualmente imparte la asignatura de Propiedad Intelectual en el Grado de Creación Musical en la Universidad Europea de Madrid; colabora en Barrio Canino, realizado desde Ágora Sol Radio, y con los colectivos Ciencia Para el Pueblo y la Unión de Sindicatos de Músicos, Intérpretes y Compositoras. Su último trabajo ha sido el autoeditado Sin mono azul. Breve historia del sindicalismo en el trabajo cultural (1899-2015) y en el 2017 se publica, junto a Ainara LeGardon, SGAE: el monopolio en decadencia.
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