¿La única vez que Marx habló de copyright?

¿Es este “señor Bucher” el mismo Lothar Bucher, quien durante su largo exilio de Londres, brillaba como un acérrimo partidario del difunto Sr. David Urquhart, cuyas doctrinas anti-rusas ocuparon sucesivamente semana tras semana el Berlin National Gazette; el mismo Lothar Bucher que, a su regreso a Berlín, volvió con una devoción tan ardiente hacia Ferdinand Lassalle que este último lo nombró su albacea testamentario, le asignó una renta anual y transfirió el copyright de sus obras a Lothar Bucher? Poco después de la muerte de Lassalle Lothar Bucher entró en el Ministerio de Asuntos Exteriores de Prusia, fue nombrado un “Consejero de Legación,” y se convirtió en el secreto hombre-para-todo de Bismarck.

Texto original completo:

Source: in The Daily News, June 13, 1878;
Transcribed: by Tony Brown.

Sir,

According to a telegram of Reuter’s,

“Herr Bucher, CounciIlor of Legation, is designated for the post of secretary and keeper of the records of the Congress.”

Should this “Herr Bucher” be the same Lothar Bucher who, during his long London exile, shone as a staunch partisan of the late Mr. David Urquhart, whose anti-Russian doctrines he held forth week by week in the Berlin National Gazette; the same Lothar Bucher who, on his return to Berlin, turned so ardent a votary of Ferdinand Lassalle that the latter named him his testamentary executor, bequeathed him an annual revenue, and transferred the copyright of his works to Lothar Bucher ? Soon after Lassalle’s death Lothar Bucher entered the Prussian Foreign Office, was made a “Councillor of Legation,” and became Bismarck’s confidential man-of-all-work.

He had the naïveté to address a letter to myself, inviting me, of course with the sanction of his master, to undertake the money article of the Prussian official Staats-Anzeiger.

The pecuniary terms were left to my discretion, while I was expressly told I should enjoy full liberty of treating the operations and the operators of the money market from my own “scientific” standpoint. Since this odd incident I felt not a little amused at seeing Lothar Bucher’s contributions as a member of the “International Working Men’s Association” daily and yearly chronicled in the columns of the Vorbote, an organ of the international, edited by Johann Philipp Becker at Geneva. If this be not a case of mistaken identity, and if there be anything in the reports that the Russian and German Governments, a propos of the attempts of Hoedel and Nobiling, intend to propose to the Congress international measures against the spread of Socialism, then Herr Bucher is the very man to tell the Congress authoritatively that the organisation, the action, and the doctrines of the German Social-Democratic party have no more to do with these attempts than with the sinking of the Grosser Kurfurst, or with the meeting of the Congress at Berlin; that the panic-mongering arrests throughout Germany and the whirlwind of dust raised by the Press-reptiles serve the exclusive purpose of an electioneering cry for a Reichstag ready to sanction at last the solution, long since elaborated by Prince Bismarck, of the paradox problem how to endow the German Government with all the financial resources of a modern State, while, at the same time, reimposing upon the German people the ancient political regime scattered to pieces by the hurricane of 1848.

I am, Sir, your obedient servant,

Karl Marx
London, June 12

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Acerca de David García Aristegui

David García Aristegui nació en 1974 y es Licenciado en Ciencias Químicas (Bioquímica) por la Universidad Complutense de Madrid. Publicó el libro ¿Por qué Marx no habló de copyright? (Enclave de Libros) en 2014, y desde entonces desgrana sus pensamientos a través de sus ya habituales artículos críticos en varios medios de comunicación. Destaca entre sus textos el capítulo sobre SGAE en CT o la Cultura de la Transición (DeBolsillo, 2012) o el prólogo para Criminales del copyright (Hoja de Lata, 2014). Fue el creador de uno de los pocos programas dedicados en exclusiva a la propiedad intelectual, Comunes. Actualmente imparte la asignatura de Propiedad Intelectual en el Grado de Creación Musical en la Universidad Europea de Madrid; colabora en Barrio Canino, realizado desde Ágora Sol Radio, y con los colectivos Ciencia Para el Pueblo y la Unión de Sindicatos de Músicos, Intérpretes y Compositoras. Su último trabajo ha sido el autoeditado Sin mono azul. Breve historia del sindicalismo en el trabajo cultural (1899-2015) y en el 2017 se publica, junto a Ainara LeGardon, SGAE: el monopolio en decadencia.
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